Bij de alarmcentrale van ANWB komen veel telefoontjes binnen van Nederlanders die in het buitenland met een kapotte auto zijn stilgevallen in de bergen. Vaak is er sprake van een kokende motor, opgerookte koppeling en oververhitte remmen.

Veel Nederlanders komen in het buitenland in de problemen omdat ze de 'Nederlandse' manier van schakelen ('Het nieuwe rijden') meenemen naar heuvelachtige buitenlanden. Vroeg opschakelen en met lage toerentallen rijden kan prima in ons eigen vlakke landje, maar in de bergen is het, zeker met een afgeladen auto, juist zaak een versnelling (of twee) terug te schakelen en de motor meer toeren te laten maken. Zowel heuvelop om voldoende vermogen te hebben als heuvelaf om af te kunnen remmen op de motor om zo de remmen te sparen.  

"Bij onze steunpunten is dit een bekend probleem. De auto's krijgen het zwaar te verduren, vooral als er file gereden moet worden. En Nederlanders zijn het natuurlijk niet gewend om over bergen of heuvels te rijden. Zo zijn de zestien wegenwachten - twaalf in populaire vakantiegebieden in Frankrijk en vier in Italië - de afgelopen weken druk geweest met lege of defecte accu's, problemen met remmen, defecte dynamo's, kapotte koppelingen en problemen met de turbo", aldus Annelies Tichelaar van de ANWB tegenover Metro.