Andere premiumfabrikanten mikken op de Chinese markt en bouwen steeds kleinere auto's. Zo niet Lexus.

Dat maakt Automotive News op uit een gesprek met Mark Templin, International Executive Vice-President van Lexus. Templin: "Een auto van minder dan 30.000 dollar is de naam Lexus niet waardig. Je kunt voor minder geld niet een auto met het kwaliteitsniveau dat wij nastreven bouwen en ook nog winst maken."

De Lexus CT kost ongeveer 30.000 dollar en dat betekent dus automatisch dat er geen model onder die auto te verwachten is de komende tijd. Andere premiummerken denken echter heel anders over goedkope modellen: zo heeft Audi de A1 en BMW heeft uiteraard Mini waarmee het jongere kopers met een kleiner budget wil trekken.

Templin verklaart ook de motivatie om het rustig aan te doen in China: "We zijn in China nog in een 'kruipfase', we verkennen die markt nog. Als je een fabriek gaat bouwen in het land ben je niet meer aan het kruipen, maar aan het rennen."

Het is echter niet voor niets dat alle andere premiumfabrikanten een fabriek in China hebben of gaan bouwen. De bouw van een fabriek in China is namelijk de enige manier om hoge importheffingen te omzeilen. Deze staan in de weg dat de verkopen van Lexus echt een vlucht nemen in de belangrijkste groeimarkt ter wereld.