Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat er een halt wordt toegeroepen aan auto's die zo zijn aangepast dat ze hoogstens nog 25 of 45 kilometer per uur kunnen rijden.

Volgens VVN vormen deze langzaam rijdende auto's een gevaar op de weg. Zij deden woensdag een oproep aan de politiek om in te grijpen.

Op provinciale wegen zijn de langzame auto's gevaarlijk omdat het snelheidsverschil met ander verkeer te groot is. De trage auto's zijn niet snel te herkennen, waardoor andere weggebruikers hun snelheid niet goed inschatten.

Ook is voor deze voertuigen geen autorijbewijs nodig, waardoor 16-jarigen al achter het stuur kunnen kruipen. Omdat een APK niet meer vereist is, is de kans groter dat er iets mankeert aan de omgebouwde auto.

VVN trekt nu aan de bel omdat er steeds meer omgebouwde auto's de weg opgaan. In de afgelopen drie jaar is het aantal omgebouwde voertuigen bijna verdrievoudigd.

Verbeteren

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, moeten bestuurders van langzaam rijdende voertuigen straks over een rijbewijs beschikken als ze ermee op de openbare weg willen rijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt aan wetswijziging om dat zogeheten T-rijbewijs in te voeren.

Het papiertje is vanaf zestien jaar te halen. Volgens een woordvoerster van het ministerie wordt het T-rijbewijs naar verwachting per juli volgend jaar ingevoerd.

Het tractorrijbewijs gaat gelden voor landbouw- en bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Voor kleine straatveeg- en maaimachines is het niet nodig een T-rijbewijs te hebben.