McLaren heeft vrijdag meer details van de extreme P1 GTR vrijgegeven.

De gewone McLaren P1 is al een auto die extreem snel is, maar de GTR belooft de overtreffende trap te worden. In de eerste plaats gebeurt dat met meer vermogen. De reguliere P1 heeft een hybride aandrijflijn die goed is voor 916 pk, in de GTR komt dat totaal waarschijnlijk in de buurt van 1.000 pk te liggen.

Minstens zo belangrijk zijn echter de aerodynamische aanpassingen. De GTR mag niet de openbare weg op, dus de ingenieurs kunnen zich volledig richten op zo snel mogelijke rondetijden op het circuit. De bodykit met extra luchtinlaten en de grote achtervleugel moeten daar zorg voor dragen.

McLaren gaat de P1 GTR slechts in een zeer beperkte oplage bouwen. Alleen mensen die al een P1 gekocht hebben, kunnen ervoor kiezen om eentje te bestellen. Dat betekent automatisch dat er sowieso niet meer dan 375 mensen de gelegenheid hebben om een GTR te bestellen, want de oplage van de reguliere P1 is beperkt tot 375 stuks.

De P1 krijgt concurrentie van de LaFerrari XX, de circuitversie van de LaFerrari. Ook Pagani zegt met een overtreffende trap van de Huayra te komen.