Naast de grote automobielconcerns heeft ook het Italiaanse Pagani iets gemeld over z'n verkopen in de eerste helft van dit jaar. De exotische autofabrikant blijkt in de Verenigde Staten behoorlijk populair.

Pagani is vooral bekend van de iconische Zonda, een extreme supercar, die in tientallen gelimiteerde edities de markt kwam opvrolijken. In de Verenigde Staten is de supercar nooit via de officiële kanalen verkocht. Voor kleine autofabrikanten is het erg moeilijk om voor alle afzetmarkten typegoedkeuring te krijgen.

De Zonda-opvolger - de Huayra - is tijdens z'n ontwikkelingsfase zowel op de Europese als de Amerikaanse reglementen afgestemd. Pagani meldt nu ook vol trots dat zo'n 40 procent van alle Huayra's naar de andere kant van de Atlantische Oceaan verscheept wordt.

Hoeveel exemplaren er in dit eerste halfjaar verkocht zijn, meldt Pagani echter niet. Wel weten we dat het in Modena gevestigde merk van Horacio Pagani jaarlijks nog geen 100 auto's produceert. Daarmee is Pagani de enige fabrikant ter wereld die minder dan 100 auto's per jaar bouwt, maar zowel Amerikaanse als Europese typegoedkeuring heeft.