Acht jaar lang was het B-segment van de autoindustrie (Ford Fiësta, Renault Clio) het grootste van Europa, maar dit jaar neemt het A-segment (Toyota Aygo, Renault Twingo) het stokje over.

Dat verwachten de analisten van Jato en Automotive News.

Volgens het onderzoeksbureau dalen de Europese verkopen in het B-segment van 2,72 miljoen naar 2,64 miljoen stuks, terwijl de verkopen in het A-segment juist stijgen van 2,57 miljoen naar 2,76 miljoen auto's.

Niet alleen de verkopen in het B-segment dalen, ook het aandeel in de totale verkopen. Dat komt dit jaar uit op 22,7 procent, waar dit in 2003 nog 28 procent was.

Deze ontwikkeling heeft twee oorzaken. In de eerste plaats is er de opmars van de compacte SUV, zo ongeveer de enige groeimarkt in Europa. De fabrikanten stortten zich in de afgelopen periode op dit segment, maar deze verkopen gaan ten koste van de auto's uit het eigen B-segment.

De tweede reden is dat er dit jaar geen volledig nieuwe modellen in het B-segment op de markt komen.

2015

De analisten hebben het vermoeden dat het B-segment in 2015 toch weer het grootste wordt. Volgend jaar komen namelijk veel nieuwe modellen op de markt, zoals de nieuwe Opel Corsa en de volgende generatie Skoda Fabia.