Renault gaat de komende periode flink inzetten op het Initiale Paris-label. Op de Autosalon van Parijs debuteert de eerste auto van het label.

Dat heeft CFO Dominique Thormann op een congres van Automotive News bevestigd. Initiale Paris moet een sublabel binnen Renault worden dat klanten lokt die premium willen rijden, maar niet het geld hebben voor een BMW, Audi of Mercedes.

Het eerste model wordt waarschijnlijk een productieversie van de Initiale Paris cross-over, die in het najaar van 2013 op de IAA in Frankfurt debuteerde. Er zijn echter ook berichten dat Renault op de Autosalon van Parijs een Clio Initiale Paris als eerste model van het label gaat lanceren.

Vignale

Zodoende vist Initiale Paris in dezelfde vijver als Citroëns DS-label en het Vignale-label van Ford. Het lijkt erop dat Renault met de productieauto op de Autosalon van Parijs de route van Ford Vignale volgt: de Initiale Paris is een chique versie van de opvolger van de Espace, niet een op zichzelf staand model.

Citroën brengt de DS-modellen wél als unieke auto's in het gamma en dus niet als verfraaide niet-premium modellen. Deze aanpak blijkt succesvol, want Citroën heeft op deze manier meer DS-modellen verkocht dan vooraf werd gedacht.

Het idee van een Initiale Paris-label is overigens niet nieuw. Al in 1995 had Renault een Initiale Paris Concept, maar dat bleek uiteindelijk slechts een voorbode van de Laguna II. 

Bekijk 5 foto's van de Renault Initiale Paris in groot formaat