Opel gaat voor een groter marktaandeel en wil de komende jaren daarom vol in de aanval. Daartoe komt het merk in die periode met een heus modellenoffensief.

Opel heeft vandaag openheid van zaken gegeven over z'n Drive!2022-strategie, een plan dat in de periode tot en met 2022 het marktaandeel en de winstgevendheid van het merk moet vergroten.

Opel en Vauxhall willen in dat jaar samen een Europees marktaandeel van 8 procent hebben. Het moet wel winstgevende groei zijn: het EBIT-percentage (winst voor rente en belasting) moet stijgen naar 5 procent.

Beter imago

Voor de periode tot 2018 zijn er daarom de introductie van 27 nieuwe modellen en varianten en 17 nieuwe motoren gepland. Daaronder vallen de nieuwe Corsa, een nieuwe Astra en de opvolger van de Agila.

Een tweede pijler is het verbeteren van het imago. Opel wil naar eigen zeggen een emotioneel, toegankelijk Duits merk worden. Innovatie, Duitse engineering en een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding moeten daarbij de boventoon voeren.

Opel lijdt momenteel verlies door schommelende wisselkoersen en overcapaciteit. De sluiting van de productiefaciliteit in Bochum is onderdeel van het proces om weer winstgevend te worden.

Bekijk 2 foto's in groot formaat