Audi presenteerde z'n RS-modellen tot nu toe met benzinemotoren, maar in de toekomst is dat niet vanzelfsprekend. Dat bewijst de RS5 TDI Concept, die de eerste Audi-motor met elektrische turbo herbergt.

Het lijkt er sterk op dat Audi de machtige triturbodiesel van BMW M Performance als benchmark heeft gekozen. Die is namelijk goed voor 381 pk en 740 Nm. De Audi-diesel mobiliseert 385 pk en 750 Nm. Werk aan de winkel voor de BMW-ingenieurs, dus.

De sprint naar 100 km/h kost ongeveer 4 seconden en daarmee is de RS5 TDI Concept zelfs sneller dan de huidige RS5 met benzinemotor. De topsnelheid van de concept-car is begrensd op 280 km/h.

De elektrische turbo is hierbij vooral bedoeld als hulpmiddel bij lage toerentallen, waar conventionele turbo's traditioneel last hebben van een 'gat'. Het resultaat van de toepassing van de e-Turbo is volgens Audi een lager verbruik en een betere loop van de diesel.

Het is waarschijnlijk dat Audi deze techniek daadwerkelijk in productieauto's gaat leveren, waarbij de A6, A7 en A8 de voornaamste kandidaten lijken. Concrete mededelingen heeft het merk hierover echter nog niet gedaan.

Bekijk foto's van de Audi RS5 TDI in groot formaat