De Nederlandse automarkt wordt steeds meer gedomineerd door grote dealerholdings met meerdere vestigingen.

In 2004 hadden de vijftig grootste autodealers nog maar een derde van de markt in handen. Vorig jaar waren de 'grote jongens' goed voor ruim 51 procent van de nieuwverkoop, blijkt uit een onderzoek van adviesbureau DealerSupportNet.

''Holdings zijn ondanks hun grotere omvang veel beter in staat om zich aan te passen dan kleine dealers.Vooral in de stedelijke gebieden gaan kleinere dealers het steeds moeilijker krijgen en is het nog slechts een kwestie van tijd dat de kleintjes uit de markt gedrukt worden'', zegt DealerSupportNet-directeur Clem Dickmann.

Een van de manieren waarop de grote dealers zich kunnen aanpassen aan nieuwe marktomstandigheden, is het terugbrengen van het aantal vestigingen. De gemiddelde top 50-holding had vorig jaar 12,3 verschillende verkoopvestigingen, in 2012 ging het nog om 13,8 vestigingen per holding.

Buffer

Door zich te focussen op een beperkt aantal merken en op een bepaalde regio hebben grote dealers de afgelopen jaren door de bank genomen ook een beter rendement behaald dan kleinere bedrijfjes. ''Dat levert een buffer op voor mindere tijden'', aldus Dickmann.

De autoverkopen in Nederland vielen vorig jaar in totaal ruim 16 procent terug. De grootste dealer van het land, de Stern Groep, verkocht ruim 25.000 nieuwe auto's, dik 10 procent minder dan in 2012.

De nummer twee, Dealer Groep Pon, kwam tot ruim 18.300 verkochte auto's (min 18 procent), gevolgd door PGA Nederland met bijna 13.600 stuks (min 22 procent).