Europese autofabrikanten zullen verder moeten snoeien om de aanhoudende overcapaciteit in de markt tegen te gaan. Dat zegt scheidend topman Alan Mulally van het Amerikaanse autoconcern Ford in een zondag gepubliceerd interview met de Britse zakenkrant Financial Times.

Door de financiële en economische crisis is de Europese autoverkoop fors ingezakt. Veel fabrikanten leden daardoor de afgelopen jaren grote verliezen. De maatregelen die bedrijven tot dusver hebben genomen, waaronder de sluiting van een aantal fabrieken, hebben de capaciteit volgens Mulally (foto 2) nog steeds niet op een houdbaar niveau gebracht.

De verkopen lijken in 2013 de bodem te hebben bereikt, en krabbelden dit jaar tot dusver iedere maand wat op. Overtuigend herstel laat evenwel nog op zich wachten, mede door de nog altijd trage economische groei en hoge werkloosheid in veel Europese landen.

Meer maatregelen onvermijdelijk

Meer maatregelen zijn dan ook onvermijdelijk, aldus Mulally. "Het is niet genoeg. Ik denk dat bedrijven de capaciteit verder moeten aanpassen aan de vraag'', zei de topman van Ford, het op een na grootste automerk in Europa.

Zelf bespaart het Amerikaanse autoconcern kosten door twee fabrieken in Europa te sluiten. Ford wil dit jaar weer winst zien bij zijn in Duitsland gevestigde Europese divisie, na 3 opeenvolgende jaren met rode cijfers.

De automobielindustrie is goed voor zo'n drie miljoen Europese banen. Met name Frankrijk verzet zich hevig tegen elk verlies van werkgelegenheid bij zijn autofabrikanten, waarvan met name PSA Peugeot Citroën kampt met veel te hoge kosten.

Bekijk 2 foto's in groot formaat