Audi heeft in Wenen twee nieuwe versies van de 3.0 V6 TDI-motor gepresenteerd. Ze zijn – uiteraard – sterker, schoner en zuiniger dan hun voorgangers.

Op het Vienna Motor Symposium heeft Audi de nieuwste generatie van de 3.0 V6 TDI onthuld. De diesel komt in twee vermogensvarianten: 160 kW (218 pk) en 200 kW (272 pk). Audi rept in het persbericht alleen over het koppel van de sterkste versie (600 Nm); wat de minder krachtige versie aan trekkracht ophoest, is niet bekend. De nieuwkomers vervangen de huidige 3,0-liter TDI-blokken met 204 en 245 pk en voldoen logischerwijs aan de Euro 6-normen.

Exacte cijfers worden nog niet gecommuniceerd, maar volgens Audi zijn de nieuwe motoren tot 13 procent zuiniger dan hun voorgangers en stoten ze per kilometer tot 15 gram minder CO2 uit.

Verantwoordelijk voor de vermogensstijging en gedaalde consumptie zijn onder andere de verbeterde turbolader, oliepomp, zuigerringen en -pennen, een nieuw carter en een nieuwe cilinderkop. Audi zegt dat het de eerste autofabrikant is die een NOx-catalysator in één unit gecombineerd heeft met een dieselpartikelfilter en SCR-injectie (dat de NOx neutraliseert).

Behalve de nieuwe motoren had Audi nog een kleine primeur in Oostenrijk: een zeventraps-DSG-transmissie (S-Tronic) die geschikt is om samen te werken met in lengterichting geplaatste motoren, in combinatie met voorwielaandrijving.

Het is nog niet duidelijk wanneer de nieuwe 3.0 V6 TDI’s de huidige blokken vervangen; wellicht dat de vernieuwde A7 later deze maand de primeur krijgt.

Bekijk 2 foto's in groot formaat