De Franse rechter heeft Mercedes definitief gelijk gegeven in de zaak rond het gebruik van een niet door de Europese Commissie voorgeschreven koudemiddel.

Mercedes gebruikt in een aantal van z'n modellen niet het door de Europese Commissie voorgeschreven koudemiddel R1234yf. In plaats daarvan maken de Mercedes A-, B-, CLA- en SL-klasse gebruik van R144a. 

Bij nieuwe modellen die na 1 januari 2011 zijn gehomologeerd, mag het voorheen gebruikelijke koelmiddel R134a niet meer toegepast worden, voor oudere modellen moet het uiterlijk in 2020 over en uit zijn met dit koudemiddel.

De aircovloeistof die de EU voorschrijft, zou milieuvriendelijker zijn dan de oudere koudemiddelen, maar Mercedes' moederbedrijf Daimler weigert het spul te gebruiken. Het concern wijst op verklaringen van Duitse milieuorganisaties waarin staat dat R1234yf een bijtend gas vrijgeeft als het in brand vliegt.

Toestemming

Vorig jaar besloot Frankrijk daarom om Mercedes geen toestemming te geven de A-, B-, CLA- en SL-klasse in het land op de markt te brengen. De Europese Commissie kon zich vinden in dat besluit, en koos de kant van Frankrijk. Mercedes zou niet voldoende hard hebben kunnen maken dat R1234yf veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

In augustus werd door de Franse Raad van State al besloten om het verbod tijdelijk in te trekken. Deze week heeft het rechtsorgaan geoordeeld dat de ban ten aanzien van nieuwe Benzen definitief opgeheven moet worden. 

Het ministerie, verantwoordelijk voor het weigeren van de Mercedessen, zou de impact van de 'schadelijke stof' op het Franse milieu niet hebben kunnen aantonen.