De autodealers in Nederland hebben in april gezamenlijk 28.479 nieuwe auto's verkocht, 6,3 procent minder vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Dat maakte Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, donderdag bekend op basis van cijfers van de informatiedienst voor de autobranche RDC.

Over de eerste 4 maanden van het jaar werden er 135.542 nieuwe auto’s afgeleverd. Dat betekent een afname van 7,1 procent ten opzichte van vorig jaar. ,,De consument besteedt z’n geld op dit moment liever in de directe genotsfeer. De koopgeneigdheid ten aanzien van duurzame goederen is aanzienlijk lager, daarnaast wordt er massaal op woningschulden afgelost'', zegt Aumacon-directeur Clem Dickmann.

Dickmann voorziet wel dat de autoverkopen de komende maanden zullen aantrekken, waarbij hij wijst op het stijgende consumentenvertrouwen. Daarnaast kan de zakelijke markt profiteren van de beschikbaarheid van nieuwe fiscaal aantrekkelijke automodellen, zoals de Volvo V40, de Peugeot 308 en de Audi A3.

Aumacon verwacht dat er dit jaar in totaal 415.000 nieuwe auto's worden verkocht, ongeveer 2.000 stuks minder vergeleken met vorig jaar.

De best verkochte merken in de eerste 4 maanden van dit jaar waren Volkswagen, met een marktaandeel van 11,1 procent, gevolgd door Renault (8 procent) en Peugeot (7,3 procent).