In de jaren negentig was Peugeot misschien wel dé fabrikant voor betaalbare, sportieve auto's, maar dat imago is in de loop der jaren verdwenen. Een serie nieuwe projecten moet Peugeot weer in de voorhoede brengen.

Autocar heeft van een insider diverse opties gehoord die Peugeot overweegt. De 208 T16 speelt daarbij de belangrijkste rol. De auto, die het record op Pikes Peak eerder al verpletterde, moet ook de snelste auto ooit worden bij de Hillclimb van het Goodwood Festival of Speed.

Maar het meest ambitieuze plan is het verbreken van Het Record der Records: de snelste ronde ooit op de Nordschleife. Intern gaat het merk kijken of 208 T16 snel genoeg is om het record te verbreken. Stefan Bellof zette dit record van 6:11.13 31 jaar geleden neer met een Porsche 956.

Peugeot wil het imago echter ook opvijzelen met projecten die dichter bij de consument staan. Zo gaat de heftige 308 R, waarvan we eerder al een concept-car zagen, zeker in productie. Deze heeft net als de RCZ R een 1,6-liter turbomotor met een vermogen van 272 pk onder de kap. Ook de 308 R zal bij Peugeot Sport worden gebouwd.

Een laatste optie is een straatversie van de Dakar-racer op basis van de 2008. De inmiddels onthulde 2008 DKR zou dus een voorbode kunnen zijn van een heftige creatie die op de openbare weg komt te rijden.

Bekijk foto's van de Peugeot 208 T16, 308 R en 2008 DKR in groot formaat