De reïncarnatie van de Saab 9-3 sedan is inmiddels een feit, maar het zou zomaar kunnen dat het Zweedse merk in Chinese handen ook de stationwagon, de Sport Estate, een nieuwe kans gunt.

In de Saab-fabriek in Trollhättan rolt de ‘nieuwe’ 9-3 sinds kort weer van de band. De sedan wordt geleverd met benzinemotor en er loopt ook een proef met een elektrische versie, die nu rondrijdt in Qingdao. Die Chinese stad is tevens voor een deel eigenaar van NEVS (National Electric Vehicle Sweden), de investeringsclub die Saab in 2012 overnam.

Eind 2012 meldden we al dat NEVS behalve de sedan wellicht ook de cabrioversie van de 9-3 opnieuw in productie zou nemen - al dan niet elektrisch aangedreven - evenals de Sport Estate. Het bedrijf heeft daar immers de rechten voor. Volgens Autoblog.com heeft Mikael Östlund, woordvoerder van NEVS, aangegeven de cabriolet nog altijd in overweging te hebben, en hetzelfde geldt voor de stationwagon.

De stationwagon zou als basis het nieuwe Phoenix-platform moeten krijgen. Dat was oorspronkelijk bedoeld voor de nieuwe 9-3. “Het Phoenix-platform is flexibel; we kunnen daar verschillende modellen en carrosserievarianten op ontwikkelen”, aldus Östlund. “Maar we onthullen de plannen en specificaties voorlopig nog niet.”

Voorlopig zijn Zweden en China de enige landen waar Saab officieel weer aanwezig is. De Nederlandse Saab-dealer met vestigingen in Arnhem, Utrecht en Apeldoorn haalt in mei echter wel een handjevol 9-3 Aero’s hier naartoe, zodat klanten aan de auto kunnen snuffelen.  

Vandaag is in Trollhättan het afleveringscentrum geopend, waar klanten hun 9-3 persoonlijk kunnen afhalen en meteen een rondje door de fabriek en/of het Saab-museum kunnen maken. Vorige week kregen twintig dealers in Zweden hun auto's afgeleverd.  

Bekijk foto's van de NEVS Saab 9-3 in groot formaat