Opel was één van de eersten met een plug-in hybride, maar een volledig elektrische auto zonder verbrandingsmotor heeft het merk nog niet. In 2016 komt daar verandering in.

Dat meldt Automobilwoche.

De auto, die wordt ontwikkeld onder de codenaam BEV (Battery Electric Vehicle), moet goedkoper worden dan de Ampera. Die staat in Duitsland door een recente prijsverlaging voor 38.300 in de prijslijst, in Nederland kost de plug-in hybride 39.900 euro.

Opel voelt zich naar verluidt genoodzaakt tot de introductie van een volledig elektrische auto door de strenger wordende EU-regels, die fabrikanten dwingen om de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma te verlagen.

Een elektrische auto is met z'n uitstoot van 0 g/km natuurlijk de ideale manier om een daling van die waarde te bewerkstelligen.

In het verleden speelde de Opel-top al eens eerder met de gedachte van een kleine elektrische auto. Toen ging het om een Adam EV met techniek van de Chevrolet Spark EV, maar de directie stopte het project omdat de vraagprijs voor de Adam EV te hoog zou worden. Daardoor zou de business case niet goed zijn.

Verder komt het Duitse merk in 2015 met een klein, goedkoop model dat feitelijk de Agila moet opvolgen. Die auto heeft weliswaar gewoon een verbrandingsmotor, maar door het kleine formaat en de moderne techniek moet ook dat model een steentje bij kunnen dragen aan de lagere uitstoot van het Opel-gamma.