De Chinese Beijing Automotive Group (BAIC) wil het portfolio graag uitbreiden, waarmee het de klauwen wereldwijd verder kan uitslaan. Er zouden Europese en Amerikaanse merken op de lijst met overnamekandidaten staan.

Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd. is (onder andere) de Chinese joint venture-partner van Daimler en verkoopt in het thuisland auto’s onder de naam BAIC. Het staatsbedrijf wil het merkenportfolio graag uitbreiden met ‘een merk uit het midden- tot topsegment’ om wereldwijd meer potten te kunnen breken en om beter te kunnen concurreren met de andere grote Chinese merken, zoals Dongfeng, SAIC en FAW, zo meldt Automotive News Europe.

Vorig jaar gaf BAIC al te kennen graag een Europees merk te willen inlijven, nu is het zoekgebied uitgebreid naar de VS. “We hebben kandidaten op het oog”, aldus Dong Haiyang, BAIC’s president van Internationale Ontwikkeling.

De namen van die bewuste kandidaten zijn bekend, dus het blijft onduidelijk wie Beijing Automotive Group op het oog heeft. Aangezien men aangeeft dat het om een merk uit het midden- tot topsegment gaat, lijkt een merk van het kwakkelende PSA (Peugeot en/of Citroën) geen optie. Een kleiner merk zou logischer zijn, waarbij namen als Lancia, Alfa Romeo en Aston Martin boven komen drijven.

En een Amerikaans merk? Eén van de Grote Drie (General Motors, Ford en Chrysler) overnemen is uitgesloten, maar een los merk van één van die concerns zou wellicht kunnen. En anders misschien Tesla, een merk met goede toekomstperspectieven en een chique, high-tech uitstraling.