Het eindigen van de belastingmaatregel voor kleine, zuinige personenauto's op 1 januari 2014, zorgt in het eerste kwartaal van dit jaar voor een recordaling in het aantal verkochte personenauto's in Nederland.

Dat blijkt dinsdag uit cijfers van branchevereniging Bovag, RAI Vereniging en RDC.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn ruim 107.000 personenauto's verkocht. Een daling van 7,1 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder en is daarmee het slechtste kwartaal sinds 1969.

"In het laatste kwartaal van 2013 hadden we een recordomzet omdat aankopen naar voren werden gehaald dankzij de autobelasting, dan zou het raar zijn als je nu geen dip hebt", licht een woordvoerder van Bovag toe aan NU.nl.

De zuinige auto's waarbij het belastingvoordeel werd toegepast tot dit jaar maken een aanzienlijk deel uit van de totale markt, de zegsman schat het aandeel op 30 procent.

Vertroebelt

Dat leidt er toe dat het huidige beeld van de automarkt te vertroebeld is. "We kunnen pas volgend kwartaal echt zeggen of de consument de hand op de knip houdt als het om de aanschaf van een auto gaat", aldus de zegsman.

In het eerste kwartaal van 2014 verkocht Volkswagen de meeste auto's, gevolgd door Peugeot en Renault. Ook verkocht de Duitse autofabrikant met de Golf de meeste modellen in ons land. De Clio van Renault en de Picanto van Kia volgen op respectievelijk de tweede en derde plaats.  

Economie

Het effect van de belastingmaatregel was ook te merken in de groeicijfers die het Centraal Bureau voor de Statstiek (CBS) presenteerde over de Nederlandse economie.

De groei van 0,9 procent van het bruto binnenlands product in het vierde kwartaal van 2013 was voor een belangrijk toe te schrijven aan mensen die een energiezuinige personenauto aanschaften.