PSA Peugeot-Citroën beschouwt groei in China als dé grote kans op winst en zet dus vol in op die markt. 

Vooral bij de luxeauto's: de DS-modellen van Citroën en ook de duurdere auto's van Peugeot moeten samen 10 procent marktaandeel veroveren.

Het DS-label, dat op de Chinese markt een zelfstandig merk is, speelt daarbij de belangrijkste rol. In de komende vier jaar wil PSA in totaal 200.000 DS-modellen in China verkopen. Vanwege die ambitieuze doelstelling én de Chinese regelgeving is DS ook gestart met de productie van auto's in China.

PSA richt zich volgens Bloomberg op een andere doelgroep dan de meeste luxemerken. Arnaud Ribault meldt in een interview met het persbureau: "Zakenlieden die een Audi A6 overwegen, zullen nooit een DS5 kopen. De kopers van die auto werken vaak in de lifestylesector, bijvoorbeeld in de mode."

'Prijsvechter'

Op 28 maart start Citroën met de verkopen van de DS5 LS in Peking, meldt Automotive News. Die auto is speciaal voor de Chinese markt ontwikkeld. Op iets langere termijn volgt de Wild Rubis SUV, een auto die in eerste instantie ook niet voor Europa bedoeld is.

DS wil vooral met z'n prijzen concurreren. De DS5 LS staat vanaf 149.900 yuan (ongeveer 17.500 euro) op de prijslijst, terwijl de Chinese Audi A3 Limousine minimaal 199.900 yuan (23.300 euro) kost.

Om de opmars van DS in China te bespoedigen, wordt het aantal dealers van het label voor het eind van 2014 uitgebreid naar honderd. Maar PSA-CEO heeft in een eerder interview al gemeld dat het wel twee decennia kan duren voordat DS als een volwaardige concurrent van BMW en Audi kan opereren.

Bekijk foto's van de Citroën DS5 LS en Wild Rubis