Sinds Hyundai in 1977 voet aan wal zette in Europa, wist het Koreaanse merk al zes miljoen auto’s af te zetten op ons continent.

Het duurde negentien jaar voordat Hyundai de grens van een miljoen verkochte auto’s doorbrak, daarna ging het aanzienlijk sneller.

Vijf jaar later stond de teller al op twee miljoen. Vier jaar later waren dat er drie miljoen, drie jaar later vier miljoen en na opnieuw drie jaar vijf miljoen. Voor het laatste miljoen had Hyundai nog maar twee jaar nodig.

Het Europese Hyundai-verhaal begon in 1977 met de Pony, die vanuit Zuid-Korea hiernaartoe werd gebracht. Twintig jaar later werd de eerste niet-Koreaanse Hyundai-fabriek gebouwd in de Turkse plaats Ízmit.

Rüsselheim

In 2000 was Hyundai Motor Europe GmbH een feit, wat drie jaar daarna werd geconcretiseerd door middel van het R&D- en ontwerpcentrum in Rüsselsheim, om de hoek bij Opel. Bijna alle (95%) Europese Hyundai’s zijn hier ontstaan en 90 procent ervan wordt gebouwd in de fabrieken in Turkije en Tsjechië (Nošovice).  

In 2006 opende Hyundai het Europese hoofdkantoor in Offenbach en in 2013 streek het merk met een testfaciliteit neer bij de Nürburgring. Hyundai Motorsport GmbH opende hetzelfde jaar het hoofdkantoor in Alzenau.

Onder de noemer ‘Product momentum 2017’ lanceert Hyundai de komende jaren 22 nieuwe modellen en afgeleide versies daarvan, waarmee het merk in 2020 vijf procent marktaandeel wil hebben in Europa.   

In Nederland is de Pony/Excel nog altijd de bestverkocht Hyundai met ruim 57.000 stuks. Daarna volgen de i10 en de Atos.

Bekijk 15 foto's in groot formaat