De Porsche Boxster en Cayman hebben een nieuwe topversie: de GTS. Het label staat voor meer kracht en betere rijeigenschappen.

In de eerste plaats heeft Porsche de 3,4-liter zescilinder van de S-versies onder handen genomen. Door de krachtkuur stijgt het vermogen met 15 pk. De Boxster GTS heeft zodoende 330 pk, de Cayman GTS 340 pk. Ook hebben beide auto's 10 Nm koppel extra.

Een Sport Chrono Pakket behoort tot de standaarduitrusting. Met de optionele PDK-transmissie sprint de Boxster GTS in 4,7 seconden naar 100 km/h, z'n Cayman-equivalent doet het met diezelfde transmissie zelfs nog een tiende van een seconde sneller. De topsnelheid is 281 km/h voor de Boxster en 285 km/h voor de Cayman.

Volgens Porsche is het gemiddeld verbruik met die PDK-transmissie 8,2 l/100 km, de versies met handbak hebben voor die afstand 9,0 liter nodig.

Goedkoper met PDK


De topversies onderscheiden zich met een aangepaste achterwielophanging, zwarte behuizing van de bixenonkoplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en matzwart belettering van de andere versies uit de respectievelijke gamma's.

De GTS-versies hebben bovendien 20-inch lichtmetaal. Verder zijn er sportstoelen en een met leer bekleed interieur. Alcantara afwerkingsdetails maken het sportieve feestje af.

De auto's komen in mei op de markt. De Boxster GTS kost met PDK-transmissie 88.900 euro, met handbak is dit 93.122 euro. Voor de Cayman GTS komt de prijs uit op 92.800 euro met PDK-automaat en 96.022 euro met handbak. Deze opvallende prijsverschillen zijn een rechtstreeks gevolg van de lagere CO2-uitstoot van de automatisch geschakelde versies.

GTS staat voor Gran Turismo Sport. Het verwijst naar de 904 Carrera GTS uit 1963. Meer recentelijk zijn er ook GTS-versies van de vorige 911, de Cayenne en de Panamera geïntroduceerd.

Bekijk foto's van de Porsche Cayman GTS en Boxster GTS in groot formaat