De failliete Nürburgring en de Nordschleife zijn gekocht door de Capricorn Group uit Düsseldorf.

De Capricorn Group heeft ruim 100 miljoen euro betaald, inclusief 25 miljoen euro om het terrein verder te ontwikkelen. Voor dat geld krijgt de onderdelenfabrikant de 21 kilometer lange Nordschleife en de 5 kilometer lange Nürburgring, waarop ook Formule 1-races zijn verreden.
Op het terrein, dat een totale oppervlakte van 379 hectare heeft, wordt jaarlijks ook het grote muziekevenement Rock am Ring georganiseerd.
De Nürburgring en de Nordschleife kwamen in grote financiële problemen door een investeringsplan, waarbij er winkelcentra, een pretpark en hotels naast de circuits werden gebouwd. Het complex bevatte ook de snelste achtbaan ter wereld, die na enkele testritten kapot ging en daarna nooit meer is gerepareerd.
Diverse politici in de Duitse deelstaat Rheinland-Pfaltz zijn opgestapt door grote fouten in dit proces, die de belastingbetalers in totaal honderden miljoenen euro’s hebben gekost.

‘Groene Hel’

De in de bossen gelegen Nordschleife geldt als het moeilijkste racecircuit ter wereld en wordt daarom ook wel ‘de Groene Hel’ genoemd. Juist vanwege de hoge moeilijkheidsgraad, die techniek danig op de proef stelt, gebruiken autofabrikanten het circuit veelvuldig voor het testen van prototypes van nieuwe auto’s. Momenteel is de Porsche 918 Spyder de snelste auto op de Nordschleife met een rondetijd van 6:57 minuten. Daarnaast zijn er ook races op het circuit.
Als er niet op het circuit getest of geracet wordt, dan zijn er ook regelmatig de zogenaamde Touristenfahrten. Particulieren kunnen dan tegen betaling met hun eigen auto het circuit op. Opvallend genoeg geldt de Nordschleife in dat geval gewoon als openbare weg.

Bekijk 3 foto's in groot formaat