Terwijl de meeste autofabrikanten in een razend tempo de gemiddelde CO2-uitstoot van hun Europese wagenpark naar beneden proberen te halen, lijken Jaguar en Land Rover daar geen prioriteit te stellen.

In 2021 moet in Europa de gemiddelde CO2-uitstoot van een autofabrikant over het gehele modellengamma 95 gram of lager zijn. Vandaar dat veel autofabrikanten hun motoren ombouwen of op andere manieren de uitstoot proberen te drukken.

Voor Jaguar en Land Rover is die Europese grens van 95 gram CO2 per kilometer echter niet zo van belang, omdat de Britse merken in Indiase handen op dit continent samen veel minder dan 300.000 auto’s - de ondergrens om te moeten voldoen aan de regels - verkopen.

Vorig jaar bleef de teller voor JLR steken op 131.701 auto’s, weliswaar bijna tien procent meer dan in 2012 maar bij lange na nog geen 300.000.

Dat verklaart waarom met name Jaguar niet zo’n haast maakt om van de dikke V8-en af te stappen, al is het niet zo dat het concern apathisch achterover leunt. Range Rover doet namelijk ook aan hybride en is eveneens aan het ombouwen geslagen.

Volgens chief engineer Wolfgang Ziebart "zal hybride de dominante aandrijflijn voor de ‘upper class’-modellen worden." Dus wellicht vindt deze techniek z'n weg binnenkort ook naar Jaguar.

Tegenover Autocar vertelt Ziebart verder dat er buiten Europa wellicht een markt is voor een volledig elektrische Land Rover, Range Rover of Jaguar, maar dat daarover nog geen beslissingen zijn genomen. Hij geeft wel aan de activiteiten van Tesla met de Model X nauwlettend in de gaten te houden. 

Bekijk 2 foto's in groot formaat