Opel gebruikt de salon van Genève voor de introductie van een speciaal topmodel, de Astra OPC Extreme.

De Extreme is afgeleid van de raceauto die meedoet aan het Nürburgring Endurance Championship (VLN) en is 100 kg lichter dan de 'normale' Astra OPC. Dat zou neerkomen op een gewicht van 1.350 kg voor de OPC Extreme. De gewichtsreductie is te danken aan diverse koolstofvezel componenten, waaronder het dak, de motorkap, spoilers, diffuser, wielen en veerpootbrug. Zo weegt het dak nu nog slechts 2,3 kilo, aanzienlijk minder dan de 9,8 kilo die het stalen dak weegt.   

Opel meldt dat de 2,0-liter turbomotor goed is 'meer dan 300 pk'. Ook een 0-100-tijd en topsnelheid zijn nog onbekend, maar de Extreme moet gemakkelijk onder de 6 seconden van de Astra OPC kunnen komen. Ook is de kans aanwezig dat de Extreme geen snelheidsbegrenzer heeft.

De Astra Extreme heeft 19-inch wielen met daaromheen Hankook-banden in de maat 245/40R19. Remmen gaat met Brembo-materiaal met zes zuigers per klauw, die zich vastgrijpen in schijven met een diameter van 370 mm. Net als bij de raceauto kan de vering en demping worden aangepast.  

Binnenin gaat het er Spartaans aan toe; de achterbank maakte plaats voor een rolkooi en de inzittenden worden stevig op hun plaats gehouden door de Recaro-sportstoelen met zespuntsgordels. 

Opel gaat de straatlegale Astra OPC Exteme in een beperkte oplage bouwen. Hoe groot of klein die oplage is, is nog onbekend. Op de salon van Genève, waar de auto z'n officiële debuut beleeft, geeft Opel wellicht meer prestatiedetails vrij. 

Bekijk foto's van de Opel Astra OPC Extreme in groot formaat