Maruti Suzuki, het Indiase dochterbedrijf van Suzuki, heeft na bijna dertig jaar een eind gemaakt aan de carrière van de 800, hier bekend als de Alto II.

Vier jaar geleden begon het Indiase Maruti al met het uitfaseren van de 800, de onder licentie gebouwde Suzuki Alto die decennialang in productie is. 

Nu is het einde dan echt gekomen. Op 18 januari rolden de laatste exemplaren van de band. 

Sinds 1983 bouwt Maruti de Alto als 800, en in die dikke dertig jaar tijd hebben liefst 2,7 miljoen exemplaren het levenslicht gezien. Tot 1986 werd de eerste generatie 800, de Alto die hier tot 1984 werd verkocht, aan de Indiase man gebracht, daarna mocht de tweede serie de Indiase fabrieken opvullen. Het is dan ook deze generatie die tot vorige maand in productie bleef.

C.V. Raman, hoofd van Maruti's ontwikkelingsafdeling, zegt door de jaren heen gehecht te zijn geraakt aan het sympatieke kleintje. "We hebben een emotionele band met de 800, maar op een bepaald moment moet je een moeilijke keuze maken. We moesten de overstap maken", aldus Raman.

Vraag

De vraag naar de oude 800 liep de laatste jaren al behoorlijk terug, jaarlijks werden nog maar zo'n 18.000 800's geproduceerd, een kleine hoeveelheid ten opzichte van de 1,1 miljoen auto's die Maruti jaarlijks van de band laat lopen.

Consumenten laten de 800 vaker staan, en kiezen voor de iets duurdere Alto K10, een herziene versie van de derde generatie Alto (foto 3 en 4). Voor dit jaar heeft Maruti samen met Suzuki de Celerio onthuld, de opvolger van het kleintje dat ook in India gewoon 'Alto' heet. Een nieuwe budget-Alto (die dan opnieuw 800 gaat heten) staat overigens gewoon weer op de planning (foto 5). Zijn we er nog?

Bekijk foto's van de Suzuki Alto in groot formaat