Volkswagen heeft de Polo vernieuwd. De grootste wijzigingen zien we terug in het interieur en onder de motorkap. Er komt ook weer een versie met 14 procent bijtelling voor de leaserijders.

Op een minimaal aangepaste voorbumper na, zijn de uiterlijke wijzigingen bij de vernieuwde Polo te verwaarlozen. Aan de binnenkant zijn de aanpassingen duidelijker. Daar treffen we instrumenten in ‘3D tube-look’, een driespaaks stuurwiel en nieuwe infotainment- en navigatiesystemen aan, waarvan er twee zijn te combineren met MirrorLink. Hiermee kun je (internet)functies van een smartphone via de auto te bedienen.

Post-Collision Braking is standaard, de optielijst vermeldt digitale radio (DAB+), led-verlichting, adaptieve cruise control, Front Assist en City Emergency Braking en een Sport select-onderstel met elektronisch gestuurde schokdempers. Vermoeide bestuurders worden via het Driver Alert System erop attent gemaakt dat het een goed idee is om even een pauze in te lassen.

12 pk extra voor Polo GTI

Op benzinemotorgebied is er keuze uit een 1.0 driepitter van 60 of 75 pk en een 1,2-liter TSI viercilinder met 90 of 110 pk. De nieuwe 1.0 TSI met 90 pk en een verbruik van 4,1 l/100 km (CO2-uitstoot 94 g/km) volgt later. Alle benzinemotoren vallen in de 20%-bijtellingscategorie in 2014 en 2015. De Polo GTI krijgt er 12 pk bij en levert nu 192 pk.

Alle TDI’s zijn nu 1,4-liter driecilinders, die de 1.2 TDI en 1.6 TDI vervangen. De Bluemotion van 75 pk verbruikt 3,2 l/100 km (CO2-uitstoot 82 g/km) en dat betekent 14% bijtelling voor de zakelijke rijder in 2014 en 2015. Wie een DSG-automaat wil, valt met de 90 pk sterke TDI in de 20%-categorie. Deze combinatie verbruikt 3,4 l/100 km, bij een CO2-uitstoot van 89 g/km. De derde TDI levert 105 pk.

De vernieuwde Volkswagen Polo staat eind mei in de Nederlandse showrooms, de prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.  

Bekijk 15 foto's van de vernieuwde Volkswagen Polo in groot formaat