Audi grijpt de North American International Auto Show (NAIAS) aan voor een 'concrete blik op de nabije toekomst' in de vorm van de Allroad Shooting Brake.

De Allroad Shooting Brake is 4,20 meter lang en 1,85 meter breed. Daarmee is-ie 8 centimeter langer en 8 centimeter breder dan een Mini Paceman, een auto waar Audi op lijkt te mikken. De hoogte van de concept-car is echter 1,41 meter en dus is de auto lager dan de Paceman.

Wat betreft de aandrijflijn is er weinig 'Mini Paceman' aan de Allroad Shooting Brake: de auto heeft de beschikking over een hybride e-tron aandrijflijn, met een vermogen van 408 pk en 650 Nm koppel. De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter TFSI viercilinder, twee elektromotoren en een automaat met dubbele koppeling.

De sprint naar 100 km/h kost 4,6 seconden en de topsnelheid is 250 km/h. Volledig elektrisch rijden kan ook, over een afstand van maximaal 50 kilometer. De topsnelheid daalt in die modus wel naar 130 km/h.

Het gemiddeld verbruik is in theorie 1,9 l/100 km en de CO2-uitstoot is gecombineerd 45 g/km. Wie de volledige 408 pk continu aanspreekt, komt uiteraard niet in de buurt van die cijfers.

De Audi Allroad Shooting Brake debuteert begin volgende week op de showvloer van Detroit. Het studiemodel heeft ook de nodige stilistische verwijzingen naar de nieuwe Audi TT.