Fords belangrijkste model voor de VS, de F-150, staat in een nieuwe gedaante op de autoshow van Detroit. Later dit jaar verschijnt hij in de Amerikaanse showrooms.

Van onder tot boven is de auto helemaal nieuw. Zo beschikt hij over een vers ladderchassis opgetrokken uit een andere staalsoort die lichter, maar ook stijver is. Gewichtbesparing was sowieso een thema: ten opzichte van de vorige F-150 is hij zo’n 350 kilo lichter.

Ook onder de motorkap gaat het er minder bruut aan toe. Zo heeft de basisversie een 2.7 V6 EcoBoost-motor, een zescilinder in plaats van de achtcilinder die meestal standaard is bij dit soort voertuigen. Bij de duurdere uitvoeringen worden wel grotere motoren geleverd: naast twee 3.5-blokken is er een 5.0 ti-VCT V8. De EcoBoost-versies beschikken over een grille met kleppen die sluiten om het verbruik te drukken.

LED-verlichting en een camerasysteem rondom maken de pick-up ook op het gebied van uitrusting helemaal up-to-date. Bovendien hebben de achterpassagiers gordels met daarin airbags, een veiligheidssysteem dat Ford ook op de nieuwe Mondeo (Fusion in de VS) levert.                   

Al 37 jaar is de F-150 de meest verkochte ‘truck’ in de VS, en het is daardoor al jaren de bestverkochte auto.