Hyundai en dochteronderneming Kia vrezen dat de verkoop in 2014 in het traagste tempo van de afgelopen 8 jaar zal groeien. Dat komt door een sterkere concurrentie en de duurdere Koreaanse won.

De voorzitter van Hyundai en Kia, Chung Mong-Koo, vertelde over de vrees van het concern in zijn nieuwjaarstoespraak.

De gezamenlijke verkoop van de Koreaanse merken neemt dit jaar naar verwachting met 4 procent toe tot 7,86 miljoen voertuigen. Dat zou de zwakste groei zijn sinds 2006. Analisten voorspelden voor 2014 een gecombineerde verkoop van beide merken van 8 miljoen auto's. Volgens Hyundai wordt de toch al felle concurrentiestrijd met Japanse autofabrikanten nog eens extra bemoeilijkt door de sterke won, waardoor Zuid-Koreaanse auto's duurder worden in het buitenland.

Hyundai maakte eerder nog bekend dat de topman van Kia in de Verenigde Staten is vervangen omdat de verkopen op die markt achterbleven bij die van zijn Amerikaanse en Japanse rivalen. Noord-Amerika is na China de belangrijkste afzetmarkt voor Hyundai en Kia.

Bekijk 2 foto's in groot formaat