De Golf Variant Bluemotion wordt een van de slachtoffers van de nieuwe bijtellingsregels: het lijkt Volkswagen namelijk niet te lukken om de CO2-uitstoot van de auto naar beneden bij te stellen en de zuinigste Golf Variant dus geschikt te maken voor 14 procent bijtelling.

De CO2-uitstoot van de Volkswagen Golf Variant Bluemotion is vooralsnog 87 g/km. Dat is slecht nieuws voor de importeur, want de grens voor 14% bijtelling is vanaf 1 januari 85 g/km. Zodoende valt de Volkswagen Golf Bluemotion in de categorie van 20% bijtelling.

De woordvoerder van Volkswagen meldt ons over deze kwestie: "De Volkswagen-fabriek kent de Nederlandse markt en is op de hoogte van onze wens voor een lagere CO2-uitstoot voor de Golf Variant Bluemotion. Het heeft de aandacht, maar vooralsnog blijft de uitstoot helaas 87 g/km."

Volkswagen zal met jaloerse blikken kijken naar de collega's van Skoda en Seat; de Octavia Combi Greenline en de Leon ST Ecomotive voldoen in 2014 wél aan de eisen voor 14 procent bijtelling. Met de bijtellingsgevoeligheid van de Nederlandse automarkt in het achterhoofd is het waarschijnlijk dat de stationcars van de Octavia en de Leon beter gaan verkopen dan de Golf Variant.

De Skoda Octavia Combi Greenline en de Seat Leon ST Ecomotive zijn niet de enige C-segment stationcars met 14 procent bijtelling in 2014, ook de Toyota Auris Touring Sports Hybrid voldoet aan de eisen. Buiten het C-segment zijn er de Renault Clio Estate met 14 procent bijtelling en de Volvo V60 Plug-in Hybrid met in 2014 7 procent bijtelling.

Ten slotte heeft Peugeot de 308 SW 1.6 e-HDi nog niet onthuld, maar wel heeft de importeur al bekendgemaakt dat de zuinigste versie volgend jaar ook voldoet aan de eisen voor 14 procent bijtelling.

Bekijk foto's van de Volkswagen Golf in groot formaat