Volvo streeft naar nul verkeersdoden in 2020

Ook Volvo gaat modulair bouwen, en geeft vandaag meer inzicht in de voordelen van de nieuwe platformfamilie.

Volvo heeft z'n modulaire platform SPA genoemd, een afkorting voor Scalable Product Architecture. De Zweden zouden hun eigen naam bezoedelen als er geen grote aandacht aan veiligheid zou worden besteed. Vandaar dat Volvo vandaag het een en ander toelicht over de nieuwe technieken die deel van de SPA-platforms gaan uitmaken.

Sterker nog, de Zweden hebben zich iets heel bijzonders ten doel gesteld: in 2020 wil het merk dat in een Volvo nooit meer een dode of zwaargewonde valt. Over het heden meldt Volvo trots dat er in het thuisland in een Volvo bijna 60 procent minder personen gewond raken dan in welke andere auto dan ook. Goed, hoe zien de technici de toekomst voor zich?

Boronstaal

Jan Ivarsson, senior manager op het gebied van veiligheid bij Volvo, licht het een en ander toe. "Zeven procent van de veiligheidskooi van de huidige XC90 bestaat uit gehard boronstaal. Bij de volgende XC90 zal dat percentage uitkomen op veertig procent. Dat betekent: meer veiligheid zonder een gewichtstoename," aldus Ivarsson.

Verder heeft Volvo de gehele elektronische basis van het SPA-platform zo ontwikkeld, dat er gemakkelijk zaken als microprocessors, sensoren en camera's aan kunnen worden toegevoegd. Volvo noemt een voorbeeld waarbij camera's de achterzijde van de auto in de gaten houden. Mocht er een aanrijding gedetecteerd worden, dan spannen de gordels zich automatisch aan om de passagiers op hun plek te houden.

Volvo zegt rekening gehouden te hebben met autonoom rijden. De komende XC90 is in een file aan zichzelf over te laten en zal zelf in staat zijn om een parkeerplek te vinden. Het gehele platform biedt plaats aan extra camera's en sensoren. Volvo heeft bijna 9 miljard euro opzij geschoven om in het SPA-platform te steken.

Bekijk vier foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie