General Motors (GM) stopt eind 2015 met de verkoop van het automerk Chevrolet in Europa. Dat heeft vicepresident Steve Girsky van de Amerikaanse autofabrikant donderdag gezegd.

GM wil zich op de Europese markt gaan toeleggen op zijn Duitse dochter Opel en het Britse zustermerk Vauxhall. ''Wij denken dat dit winst oplevert voor al onze merken, in Europa en wereldwijd, omdat GM profiteert van een sterker Opel/Vauxhall'', zei Girsky.

De verkopen van Chevrolet in Europa zakten in de eerste 10 maanden van het jaar met 17 procent. Het merk heeft een marktaandeel van 1,2 procent. Opel en Vauxhall zagen de afzet met 3 procent afnemen en zijn samen goed voor 6,7 procent van de markt.

De importeur van Chevrolet in Nederland kon nog geen inhoudelijk commentaar geven. ''Wij zijn overdonderd door dit nieuws, we zijn nu intern en met de dealers aan het overleggen'', aldus een woordvoerder. Chevrolet heeft ongeveer 65 merkdealers verspreid over het land.

Verkoop

De verkoop van het Amerikaanse merk is in Nederland relatief laag en behoorlijk ingezakt dit jaar. In de eerste elf maanden van 2013 ging het om nog geen 1900 nieuwe auto's, vergeleken met 8500 stuks in dezelfde periode een jaar eerder.

Ter vergelijking: bij Opel en Peugeot rolden sinds het begin van dit jaar respectievelijk zo'n 21.500 en 28.000 nieuwe personenauto's de showrooms uit. Volkswagen, de nummer 1 in Nederland, verkocht in die periode meer dan 45.500 auto's.