Bij het ontstaan van de eerste geruchten rondom de opvolger van de Volvo XC90 werd al gerept over een plug-inhybride variant van die auto. Inmiddels is de komst daarvan bevestigd.

Volvo heeft natuurlijk al de nodige ervaring met plug-inhybrides dankzij de V60 D6, maar bij de XC90 pakken de Zweden het helemaal anders aan. Lex Kerssemakers, Volvo’s Nederlandse Senior Vice President product planning, bevestigde de komst van de auto aan het Australische Drive. Hij voegde er echter aan toe dat het zal gaan om een hybride met een benzinemotor, en dus niet om de dieselaandrijflijn uit de eerdergenoemde V60. 

De reden voor deze stap is simpel: de XC90 moet wereldwijd verkocht kunnen worden, en dieselmotoren zijn niet overal even populair. Het wordt geen klein aggregaat: Kerssemakers rept over een viercilinder turboblok dat minimaal 300 pk op de been moet brengen. Bijgestaan door de elektromotor zou de auto bovendien goed zijn voor meer dan 600 Nm koppel. 

Oplaadgedrag

Belangrijk item bij dit soort auto’s is natuurlijk het verbruik, dat net als bij alle ander plug-ins erg afhankelijk zal zijn van het oplaadgedrag van de berijder. Volgens Volvo moeten we echter denken aan een fabrieksopgave van rond de 2 liter op 100 kilometer, zo’n 50 gram CO2 per kilometer. De aandrijflijn heeft ook al een naam: Twin Engine.

Kerssemakers besluit zijn relaas met de mededeling dat dit zeker niet het einde betekent van de dieselhybride: “We stappen nu over op benzine-hybride, maar later gaan we gewoon weer terug naar de dieseltechniek. Voor de XC90 moesten we een keuze maken, en benzine is simpelweg de brandstof die wereldwijd het meest geaccepteerd wordt”.   

De XC90 wordt in de tweede helft van 2014 gelanceerd en de Twin Engine-versie zou gelijk bij de introductie beschikbaar zijn. 

Bekijk foto's van de nieuwe Volvo XC90 in groot formaat