Volkswagen is positief verrast door het aandeel van de dieselversie in de Amerikaanse Passat-verkopen. Het merk vermoedt dat de Amerikanen steeds meer gaan voelen voor de brandstof die traditioneel een minimale rol speelt in het land.

Volkswagen neemt in de Verenigde Staten het overgrote deel van de verkoop van dieselauto's voor z’n rekening: maar liest 72 procent van alle zelfontbranders is er een product van het Duitse merk.

Dat betekent niet dat het om veel auto’s gaat: het aandeel van diesels in de Amerikaanse autoverkopen ligt rond de 1 procent. 

Toch ziet Volkswagens Amerikaanse baas Jonathan Browning een lichtpuntje: bijna 30 procent van de verkochte Passats rijdt op diesel. Dat is ruim boven de verwachting van 17 procent, en biedt bovendien perspectieven.

"De Amerikaanse kopers zijn duidelijk aan de dieselmotor aan het wennen. Voor ons is de TDI nu al een belangrijk deel van de identiteit van het merk", verklaart Browning tegenover Autocar.

Hij is van mening dat de dieselmotor juist in de Verenigde Staten goed tot zijn recht komt, omdat het door de vele snelwegen heel gemakkelijk is om het door de fabriek opgegeven verbruik te halen. Ook de grote actieradius noemt hij als een belangrijk voordeel. 

Naast de Volkswagen, Audi en Porsche bieden ook BMW, Mercedes-Benz en Mazda dieselmotoren aan in de Verenigde Staten.