Door de snelheidsverhoging op de A10-West  van tachtig naar honderd kilometer per uur lopen tienduizenden Amsterdammers een groter risico op luchtwegaandoeningen en chronische ziekten. 

Hun levensverwachting daalt met 79 dagen, zegt Milieudefensie. De organisatie baseert zich op metingen van de GGD.

De organisatie kaart haar bezwaren tegen de verhoging vrijdag aan bij de rechtbank in Amsterdam.

De uitstoot van roet en stikstofdioxide is volgens Milieudefensie sinds de snelheid vorig jaar juli werd verhoogd van tachtig naar honderd, met 7 procent toegenomen. Dat is ongeveer evenveel als langs de A13 bij Overschie, waar de snelheidsllimiet vorig jaar ook is verhoogd.

In Amsterdam is de vervuiling echter groter en er wonen meer mensen, aldus Milieudefensie.

Milieudefensie stelt dat de extra vervuiling bijna vijf keer hoger is dan door minister Melanie Schultz (Verkeer) was voorspeld. Ook de gemeente Amsterdam is over de snelheidsverhoging naar de rechter gestapt. 

Normoverschrijding

De concentratie stikstofdioxide komt volgens het rapport uit op 55 microgram per kubieke meter. Dat overschrijdt de Europese norm van 40 microgram per kubieke meter fors - een norm waar heel Nederland over een jaar aan moet voldoen, stelt de milieuorganisatie.

"De bewoners van Amsterdam-West betalen met hun gezondheid voor de ambities van minister Schultz", aldus Ivo Stumpe van Milieudefensie.

De club eist dat de maximumsnelheid op de A10 weer teruggaat naar tachtig kilometer per uur. Dat levert de automobilist 44 seconden vertraging op, zo is becijferd.

Onacceptabel

Bij die eis sluit GroenLinks zich aan. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil dat de snelheid direct omlaag gaat op de ringwegen. "Voor 44 seconden tijdswinst op de weg, sterven omwonenden gemiddeld 79 dagen eerder. Dat zal echt niemand acceptabel vinden", aldus het Kamerlid.

D66 grijpt het onderzoek van Milieudefensie aan om nogmaals te hameren op een extra gezondheidscheck langs de trajecten waar de snelheid is verhoogd. "Natuurlijk is het belangrijk om door te kunnen rijden, maar de minister kan niet zomaar voorbij gaan aan de gezondheid van de bewoners", vindt Kamerlid Stientje van Veldhoven.

A13

Milieudefensie stapte eerder ook voor de snelheidsverhoging op de A13 naar de rechter. Die bepaalde vorige week dat minister Schultz fout zat.

Ze heeft de belangen van omwonenden te weinig meegewogen en moet opnieuw een beslissing nemen over de bezwaren tegen de verhoging.