'Honda NSX moet Ferrari-emotie bieden tegen een Porsche-prijs'

Honda is zoals altijd zeer ambitieus bij de ontwikkeling van de NSX: de auto moet net zo veel emotie bieden als een Ferrari 458 Italia, maar dan tegen een prijs die in de buurt zit van die van een Porsche 911.

Ontwikkelingschef Ted Klaus vertelt aan Autocar: "De eerste Honda NSX was niet een auto die de concurrentie verpletterde met een hoop vermogen. Het vermogen van de tweede generatie zal ook niet revolutionair zijn. Maar vermogen is dan ook niet de kernwaarde bij een NSX, het gaat om zaken die niet in getallen te vatten zijn: rijplezier is wat centraal staat bij deze auto."

Dat de NSX niet de geschiedenisboeken zal halen met z'n vermogen, weerhoudt Honda er niet van om zeer krachtige benchmarks te gebruiken. Klaus noemt de Nissan GT-R (550 pk), Porsche 911 (350-560 pk), Audi R8 (430-550 pk), Ferrari 458 Italia (570-605 pk) en McLaren 12C (625 pk).

Hybride met vierwielaandrijving

Honda wil met de nieuwe NSX de emoties van de 458 Italia, wat dat betreft beschouwd als de maatstaf, combineren met een prijs die in de buurt van die van een 911 Carrera ligt. De hybridetechnologie is daar de sleutel voor, aldus de ingenieurs.

De auto, die in 2015 op de markt komt, krijgt de beschikking over een V6 benzinemotor, gekoppeld aan twee elektromotoren. De aandrijving geschiedt via het Honda Sport Hybrid SH-AWD systeem (Super Handling All-Wheel Drive) op alle vier de wielen.

Bekijk foto's van de Honda NSX in groot formaat en lees meer over de geschiedenis van de auto

Lees meer over:
Tip de redactie