PSA Peugeot Citroën bezint zich op het plan om samen met General Motors (GM) kleine en middelgrote auto's te bouwen. De Franse autofabrikant stelde woensdag dat de voorziene kostenbesparingen uit de samenwerking mogelijk lager uitvallen.

PSA en GM sloten in februari vorig jaar een mondiaal samenwerkingsverband en gaven destijds aan in de komende 5 jaar een kostenbesparing van circa 2 miljard dollar te verwachten. Daarvan moest 1 miljard dollar worden bereikt in 2016. Een voorbeeld van de samenwerking is het delen van productiefaciliteiten, zo zou de volgende generatie van de Opel Zafira bij PSA gemaakt worden. 

Sinds het aangaan van de deal met GM is de financiële positie van PSA sterk verslechterd. Volgens ingewijden wil PSA ten minste 3 miljard euro aan vers kapitaal aantrekken, onder meer van het Chinese Dongfeng, waarmee het Franse bedrijf drie fabrieken heeft in China. Naar verluidt overweegt GM uit het samenwerkingsverband te stappen als Dongfeng investeert in PSA. GM, dat een belang van 7 procent heeft in PSA, werkt in China namelijk samen met SAIC Motor Corp, een rivaal van Dongfeng.

PSA maakte woensdag ook omzetcijfers over het derde kwartaal bekend. De totale omzet daalde met 3,7 procent op jaarbasis tot 12,1 miljard euro. Bij de divisie Automotive daalden de inkomsten met 5,8 procent tot 8 miljard euro door uitdagende marktomstandigheden. PSA, dat ook onderdelenleverancier Faurecia en een eigen bank bestiert, kampte onder meer met ongunstige wisselkoerseffecten en flinke verschillen tussen Europese landen.

PSA verwacht dat de Europese automarkt dit jaar met 4 procent slinkt, met een uitschieter van min 7 procent in Rusland. In Latijns-Amerika wordt een groei voorzien van 2 procent en in China voorziet het bedrijf een plus van 14 procent. De prognoses voor Europa en China zijn positiever dan de respectieve krimp van 5 procent en groei van 10 procent die in juli werden voorspeld. Voor Rusland werd toen nog uitgegaan van een krimp van 5 procent. De raming voor Latijns-Amerika is gelijk gebleven.