Europese autoverkoop stijgt

De Europese autoverkopen zijn in september met 5,4 procent gestegen.

De stijging is het gevolg van herstel op diverse Zuid-Europese markten die voorheen de cijfers fliink naar beneden haalden. Zo stegen de Griekse autoverkopen met 10,1 procent, in Spanje met 28,5 procent en Portugal met 15,9 procent. In Frankrijk is er ook een stijging van 3,4 procent, in Italiƫ is er nog een lichte daling van 2,9 procent.

Belangrijk is ook de stijging op de Engelse automarkt, in september met 12,1 procent. Positief is ook dat het grootste leed in Nederland geleden lijkt te zijn: de daling is nog maar 1,4 procent. Dat de totale Europese markt niet meer procenten gegroeid is, komt op het conto van de belangrijke Duitse markt: daar daalden de verkopen met 1,2 procent.

Mazda en Renault de winnaars

Uiteraard betekent de stijging van de markt als geheel ook blije gezichten bij diverse automerken. De grootste winnaars zijn Mazda (+29,9 procent) en het Renault-concern. Het Franse merk groeide namelijk met 17,5 procent, Dacia zelfs met 40,7 procent.

Andere merken die tevreden op september zullen terugkijken, zijn Mercedes (+13,9 procent), Seat (+14,9 procent), Skoda (+16,2 procent), Lexus (+16,7 procent), Volvo (+13,2 procent), Land Rover (+11,0 procent) en Mitsubishi (+18,7 procent).

Toch zijn er ook verliezers. General Motors USA verkocht in de gehele EU in september namelijk maar acht auto's en dat betekende een daling van 70,4 procent. Lancia/Chrysler zag de verkopen met 20 procent dalen en Alfa Romeo moest 14,8 procent prijsgeven. Honda tenslotte zag de verkopen met 13,7 procent dalen.

Bekijk 2 foto's in groot formaat

Lees meer over:
Tip de redactie