Na veel speculatie van de media heeft BMW tijdens een persevenement deze week zelf duidelijkheid verschaft over de motorisering van de nieuwe M3 en M4.

De M3 en de M4 (de opvolger van de M3 Coupé) hebben geen V8 meer onder de kap. BMW schakelt over op een 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo's. Het vermogen is 'ongeveer' 430 pk, 10 pk meer dan de V8 had. Belangrijker nog is het maximumkoppel: door de turbotechniek stijgt dat naar 'meer dan 500 Nm'.

De keuze voor de turbomotor is echter vooral ook ingegeven door het lagere verbruik dat deze techniek bewerkstelligt. Ook een lager gewicht helpt daarbij: door het gebruik van aluminium, met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP) en magnesium komt het gewicht van de auto's onder de 1.500 kilogram uit.

Ook met handbak

Bij de transmissies blijft er keuze uit een handbak en een zeventraps M DCT-automaat. Dat is niet vanzelfsprekend, want veel concurrenten kiezen er namelijk voor om hun snelle auto's tegenwoordig alleen nog met automatische transmissie te leveren.

De BMW M4 Concept debuteerde op het Pebble Beach Concours d'Elegance, de introductie van de BMW M3 volgt nog. Volgend jaar komen de auto's op de markt.

Lees een eerste rij-impressie met de BMW M3 en M4 en bekijk foto's van de auto's in groot formaat