Er zijn veel verliezers bij de verkoopcijfers van augustus, maar het zijn vooral de Volkswagen Group en PSA die met gemengde gevoelens op de afgelopen maand zullen terugkijken. 

Dat blijkt uit gegevens van de belangenorganisatie van autofabrikanten, de ACEA.

Bij PSA waren de cijfers het slechtst: het concern zag de verkopen ten opzichte van augustus 2012 met 17,9 procent dalen. Bij Peugeot bedroeg de daling zelfs 18,1 procent, bij Citroën 17,7 procent. Het concern verwacht veel van de verkoopstart van de nieuwe Peugeot 308, verder hoopt het ook volgend jaar met de productieversie van de Citroën Cactus verkopen terug te winnen.

Waar de totale Europese verkopen met 4,9 procent daalden, zag de Volkswagen Group de verkoopcijfers met 11,3 procent omlaag gaan. Dat kwam vooral door Volkswagen zelf, dat 16,9 procent lager uitkwam. Ook bij alle andere merken van de Volkswagen Group moest er een 'min' geplaatst worden voor de groeicijfers: bij Audi -6,4 procent, bij Seat -3,1 procent, bij Skoda -4,6 procent en bij de overige, meer exclusieve merken -14,5 procent.

Audi nummer twee, premium in opkomst

Dat neemt niet weg dat de Volkswagen Group nog steeds domineert in de Europese verkoopstatistieken. Ondanks de forse daling was Volkswagen namelijk nog met afstand het grootste automerk in Europa met in augustus 86.091 verkochte auto's. Nog veel opvallender is de nummer twee uit de lijst: dat is -nipt- Audi. Dat verkocht 44.282 auto's in augustus.

De rest van de Europese verkoop top-5 bestaat uit Renault (44.112), Ford (42.704) en Opel/Vauxhall (42.210).

Daarachter valt op dat ook BMW (39.172) en Mercedes-Benz (38.859) het Franse Peugeot, vorig jaar in augustus nog de nummer drie, voorbij zijn gegaan. Peugeot verkocht in augustus namelijk 37.787 auto's in Europa.

Winnaars en verliezers

BMW en Mercedes-Benz behoorden dan ook met een stijgingen van respectievelijk 9,4 en 8,5 procent tot de weinige stijgers van augustus. Andere merken met een goed resultaat waren Renault (+1,5 procent), Dacia (+15,7 procent), Chevrolet (+18,4 procent), Mini (+12,3 procent) en Volvo (+4,2 procent). Het grootste succes was er bij Mazda en Jaguar. Beide merken zagen de verkopen met respectievelijk 32,0 en 63,4 procent stijgen.

Naast PSA en de Volkswagen Group ging het vooral bij Lancia (-13,6 procent), Alfa Romeo (-25,1 procent), Smart (-23,8 procent), Suzuki (-18,3 procent) en Honda (-19,6 procent) slecht.