Ford gaat een beproefde tactiek gebruiken om te anticiperen op het herstel van de Europese automarkt.

Ford gaat in Europa de komende vijf jaar 25 nieuwe modellen introduceren, liet Ford-topman Stephen Odell weten op de IAA. Dat zijn er 10 meer dan oorspronkelijk gepland. Het gaat om toevoegingen aan het gamma of nieuwe generaties, geen varianten op bestaande modellen.

Het aantal van 25 nieuwe auto’s klinkt als een grote hoeveelheid. Volgens chef ontwikkeling Barb Samardzich is het proces makkelijker geworden omdat Ford dankzij de 'One Ford' strategie ook modellen uit andere werelddelen kan halen. Zo heeft Ford bijvoorbeeld de EcoSport uit India aan de Europese line-up toegevoegd. Dit model wordt in Rusland gemaakt en komt later dit jaar in de showroom.

Lagere productiecapaciteit

Tijdens de recessie van 2008 in de Verenigde Staten kwam Ford met het idee om met de introductie van nieuwe modellen te wachten tot na de recessie. Die tactiek bleek erg succesvol.

Verder verwacht topman Odell dat Ford Europa in 2015 weer winst gaat maken. Dit moet gebeuren door onder andere de productiecapaciteit met 18 procent te verlagen.

Bekijk drie foto's van toekomstige Fords in groot formaat