Als het aan Tesla ligt is de gloednieuwe assemblagefabriek in Tilburg nog maar het begin van de internationale opmars die het Amerikaanse bedrijf is begonnen.

De fabrikant van elektrische auto’s denkt nog voor het eind van het jaar een groot deel van de Europese markt te veroveren, en ook Azië staat op het programma.

De fabriek in Tilburg vormt voor Tesla de toegangspoort tot de Europese markt, vanuit hier zullen de auto’s direct aan klanten in de rest van Europa worden gedistribueerd.

"Dit jaar komen er in totaal 21.000 auto’s van de band", zegt Bryan Batista, sales director van Tesla in Europa. Er komen bovendien nog 15 servicepunten en showrooms bij in 2013, waaronder in België, Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen.

Ook bouwt Tesla aan een Europees netwerk van snelladers om de auto’s onderweg te kunnen laden. Vrijdag werd het eerste netwerk gelanceerd in Noorwegen, dat een belangrijke markt is voor Tesla. 

Japan

Het bedrijf levert ook elektrische wagens in Japan, China, Hongkong en Australië en opende showrooms en een Europees hoofdkantoor in Eindhoven en Amsterdam.

Dat lijkt dus hard te gaan. Tesla Motors werd in 2003 opgericht door een groep ingenieurs in Silicon Valley. Tien jaar later telt het bedrijf meer dan 3000 werknemers en winkels in 31 landen.

Bijbenen

"We zijn flink gegroeid en gaan nog steeds snel", zegt Batista. "Maar de groei is nooit agressief geweest, we hebben het steeds kunnen bijbenen".

Elon Musk, CEO, oprichter en architect van de Tesla, wilde niet alleen een elektrische auto bouwen, maar ook eentje die zou kunnen concurreren met Audi en BMW.

In 2008 kwam eerste model, de 'Roadster', op de markt. Van de uitverkochte sportauto werden  er ongeveer 2500 verkocht. In 2012 volgde de 'Sedan'. Eind 2014 moet het derde model X een feit zijn.

Autokenner

De gevorderde autokenner zou wel warm lopen voor de schoonheid van een Tesla. Een gegeven dat het bedrijf in 2010 naar de beurs deed gaan. "Elektrisch rijden is sexy geworden", verklaart  Batista.

In het eerste kwartaal van dit jaar boekte het bedrijf de eerste winst. Na het tweede kwartaal zijn er ruim  5100 Sedans verkocht. De standaard Sedan gaat voor 72.600 euro over de toonbank.

Winst

Tesla ziet de vraag naar auto’s groeien, de financiële positie verbeteren en de waarde van aandelen stijgen. Maar over exacte groeicijfers, winst en verwachtingen wil het bedrijf geen uitspraken doen. 

"Als we de markt ten volste benutten zouden we in 2014 40.000 auto’s kunnen verkopen", zegt Batista.

In de aandeelhoudersbrief over het tweede kwartaal van 2013 wordt de winst als bescheiden geduid. Desondanks stijgen de netto opbrengsten met 70 procent ten opzichte van het eerste kwartaal tot 26 miljoen dollar (19,6 miljoen euro).

Zorgen

Tegelijkertijd uit Musk in de aandeelhoudersbrief zorgen  over de vraag of Tesla in de toekomst wel zo hard kan groeien als het zou willen. "Er zijn een aantal  bottlenecks in de distributieketen."

Het opschalen van de productie en het netwerk van snelladers kost tijd en geld. Tegelijkertijd heeft Tesla investeerders zoals Toyota en Panansonic achter zich. Ook verzilverde  Musk een miljard dollar in aandelen over het tweede kwartaal.

Sexy

Dan lijkt het sexy maken en vooral houden van de elektrische auto van Tesla de grootste uitdaging. "We hebben op dit moment geen directe concurrentie", beweert Batista.

Volgens hem liggen de toekomstige uitdagingen vooral in innovatie. "Elk nieuw model moet een verbetering zijn op de volgende", zegt Batista. "De 500 km die de batterij nu aankan  moeten er straks 1000 zijn."

Tesla opent fabriek in Tilburg