Jaguar zal volgend jaar z'n nieuwste wapen inzetten op het slagveld van de D-segmenters. Onze spionagefotograaf kwam de kleine roofkat tegen in het zonovergoten Californië.

Jaguar kan de laatste tijd op behoorlijke wat positieve reacties rekenen. De F-Type is bijzonder goed ontvangen, en laat van die sportieveling nu nog een dichte versie in het vat zitten. Grote getalen hebben de Britten nooit weggezet, maar daar moet deze kleine Jag' verandering in gaan aanbrengen.

De 'baby-Jag' zal het leven van auto's als BMW 3-serie en Mercedes C-klasse het leven moeten gaan zuur maken. Momenteel gaat Project X760, zoals -ie intern wordt genoemd, onder de noemer XS rond in de media. De Brit komt onder de XF op de prijslijst te staan, en zal het marktaandeel van Jaguar moeten vergroten.

Gissen

Het blijft voorlopig nog even gissen naar het uiterlijk van de XS. De verschijning op deze afbeeldingen is natuurlijk een 'mule', een auto die zich voordoet als een ander model. Onderhuids wordt de techniek getest, en daar is iets opvallends aan de hand.

Het lijkt er namelijk op dat de XS wel érg dicht boven het asfalt is gelegd. De neus ligt vervaarlijk dicht boven de grond en een blik op de ophanging toont een vrij lage constructie.

Verder zien we dat Jaguar het handig leek om het stuur van de Range Rover Evoque in z'n aanstaande telg te monteren. Ook de bediening van de transmissie, in dit geval een automaat, is opvallend ver naar voren gemonteerd. Uiteraard betreft het hier nog een vroeg testmodel, maar wij zijn erg benieuwd wat Jaguar voor ons in petto heeft.

Topman Adrian Hallmark heeft in een interview al een tipje van de XS-sluier opgelicht.

"Je moet niet 'gewoon' een rivaal voor de bestaande modellen in een segment brengen, een nieuwe creatie moet net een beetje anders zijn. Of er alleen een sedan komt? Nee, andere merken hebben ook een breed gamma met stationcars, cabrio's en coupéversies. Je moet flexibel zijn in dit segment."

Bekijk 6 foto's in groot formaat