In Duitsland mag de automarkt zich dan niet zo dramatisch ontwikkelen als in Nederland, ook ten oosten van ons gaat het niet goed. De automobilisten blijven namelijk steeds langer doorrijden in hun auto's.

Dat meldt Bloomberg maandag. De gemiddelde auto die op de Duitse wegen rondrijdt, is nu 8,7 jaar oud. In 2007 was dit nog een jaar minder. In het eerste half jaar van 2013 zijn in Duitsland dan ook 8 procent auto's minder verkocht dan in 2012.

Dat Duitsers steeds langer in hun auto blijven doorrijden, is voor de autofabrikanten een probleem. De Duitse automarkt is namelijk de belangrijkste van Europa en als de consumenten daar blijven afzien van de aankoop van een nieuwe auto, dan scheelt dat veel bij de afzet van nieuwe modellen.

Maar Matthias Wissmann, voorzitter van de belangenbehartiger van de Duitse auto-industrie, de VDA, blijft voor de langere termijn hoopvol: "Veel van deze mensen die nu blijven doorrijden, zijn niet overgestapt naar het openbaar vervoer of deelauto's. We verwachten daarom dat deze mensen uiteindelijk toch weer nieuwe auto's gaan kopen als de crisis voorbij is."