Het Mexicaanse automerk Vühl heeft woensdag in Londen z'n eerste model onthuld, de 05.

Mexico is een fabrikant van supercars rijker: Vühl. Een selecte groep, waaronder niemand minder dan Sir Stirling Moss, mocht al even naar de auto kijken. Op het Goodwood Festival of Speed zal de auto z'n publieksdebuut beleven.

Onder de kap huist een tweeliter Ecoboost motor van Ford. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak levert-ie 288 pk en een koppel van 420 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/h moet in zo'n 3,7 seconden achter de rug zijn, z'n topsnelheid ligt op 245 km/h.

Ondanks z'n schreeuwerige uiterlijk is de Vühl geen hardcore circuitauto geworden. De Mexicaanse fabrikant zegt dat de auto wat stuurgedrag het midden houdt tussen een Ariel Atom en een Lotus Elise. Z'n prijskaartje is vastgesteld op 59.990 pond, grofweg 70.000 euro. 

Driemaal zo stijf

De Vühl maakt gebruik van een aluminium monococque en lichtgewicht delen voor de carrosserie. Volgens z'n bouwers is de 05 driemaal zo stijf als een Lotus Elise, waardoor er volgens de ingenieurs meer ruimte was om de auto zo af te stellen dat-ie ook op de openbare weg goed bruikbaar is.

Deuren heeft het apparaat overigens niet, dit 'om het gevoel van een raceauto beter over te brengen', aldus Vühl. Altijd al benieuwd geweest wat de bijzondere merknaam betekent? Daar hebben we nu een antwoord op, het blijkt een afkorting te zijn voor Vehicles of Ultra High-performance en Lightweight.

Bekijk 4 foto's in groot formaat