De Nederlandse motor- en autobranche heeft in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 17 procent minder omzet behaald dan een jaar eerder. 

Ondernemers in deze branche verwachten dat de krimp in het tweede kwartaal zal doorzetten, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag.

De krimp in het eerste kwartaal is de grootste in de motor- en autobranche sinds het tweede kwartaal van 2009. Geen enkele bedrijfstak wist zich te onttrekken aan de malaise.

De omzet van bedrijven actief in de handel en reparatie van zowel personenauto’s als motorfietsen daalde stevig met respectievelijk 17 en bijna 20 procentVoor beide bedrijfstakken is dit de grootste omzetdaling ooit door het CBS waargenomen.

Beweeg de cursor over de lijn om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van CBS. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Ook importeurs van nieuwe personenauto’s moesten flink inleveren. Zij zagen hun opbrengsten afnemen met ruim 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De belangrijkste reden voor de malaise in de branche is de daling van het aantal verkopen.

In april gaf de helft van de ondervraagde bedrijven aan het meest last te ondervinden van een gebrek aan vraag. Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011.

De omzetontwikkeling in omringende landen vertoonde de afgelopen jaren ongeveer eenzelfde patroon als in Nederland, ondanks uiteenlopende regelingen om autoverkopen te stimuleren. 

Ook in België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg kromp de omzet in het afgelopen jaar. In 2011 wist de branche in deze landen, net als in Nederland, nog omzetgroei te realiseren.

Aflopende belastingmaatregel

Brancheorganisatie Bovag verwacht tot en met juni nog een grote daling van nieuw verkochte auto's vergeleken met een jaar eerder. Maar een woordvoerder tekent daarbij aan dat in mei en juni vorig jaar "extreem veel auto's'' zijn geregistreerd omdat kopers nog wilden profiteren van een aflopende belastingmaatregel. Voor de tweede helft van het jaar zal de markt voor nieuwe auto's weer aantrekken, denkt hij.

De krimpcijfers vertalen zich overigens niet in een stijging van het aantal faillissementen. "Wel zien we meer fusies en schaalvergroting in de branche.''