Radical staat bekend om z'n harde circuitmonsters. Wie liever niet open en bloot de elementen trotseert, kan nu ook bij de Britten terecht voor de RXC.

Naar eigen zeggen overtreft Radical z'n eigen kunnen bijna met deze RXC. Het kersverse apparaat kwamen we eind vorig jaar voor het eerst tegen, maar nu kunnen we meer melden over het venijnige brok energie.

De RXC is geïnspireerd op Le Mans-racers, en dat zie je er ook wel aan af. Bij het aanzien van de extreme kart lijkt het, zoals ook bij andere Radicals het geval is, onwaarschijnlijk dat-ie legaal de weg op mag.

Toch gaan we 'm, als het aan de Britten ligt, ook náást de circuits op het asfalt zien. Een primeurtje voor Radical is de 2.0 liter EcoBoost van Ford die de RXC ongetwijfeld aan ruggengraat vergruizende prestaties helpt, al zullen we op de specificaties nog even moeten wachten.

Sprint

Ook een 380 pk sterke 3.7-liter V6 van de planken van Ford komt beschikbaar in deze rigoureuze Engelsman. Deze uitvoering sprint in 2,8 seconden naar de 100 km/h. Z'n top is vastgesteld op 280 km/h. Overdadig spoilerwerk genereert bij z'n topsnelheid maar liefst 900 kilo aan downforce, evenveel als het totale wagengewicht.

Voor de circuits heeft Radical een 3.0-liter V8 met 480 pk in de aanbieding, maar Radical zegt dat deze slechts in enkele gevallen gebruikt kan en mág worden. Om de sportieveling tot stilstand te krijgen monteert Radical voor remschijven met 330 mm doorsnede achter de 17-inch velgen, achter meten ze 310 mm.

Wat de SXC moet gaan kosten, is nog niet bekend.

Bekijk foto's van de Radical RXC in groot formaat