Het Chinese merk Chery, in China partner van Jaguar Land Rover, neemt het beleid op de schop en de nieuwe koers wordt gesymboliseerd door een nieuw logo.

Chery werd in 1997 opgericht en doet het sindsdien met hetzelfde logo (foto 2).

Die heeft inmiddels een opfrisbeurt gekregen (op de foto hangt-ie groot achter Chery’s president Yin Tongyao), evenals het bedrijf zelf, waar flink de bezem doorheen gaat. Zo wordt het in 2009 opgerichte luxere submerk Riich samengevoegd met moedermerk Chery en een ander submerk, het op MPV’s en SUV’s gerichte Rely, wordt geleidelijk de nek omgedraaid.

Verkoopcijfers

Beide merken brachten kenden tegenvallende verkoopcijfers en waren een grote verliespost. De resultaten van Chery werden van 2009 tot 2011 volgens Reuters kunstmatig opgekrikt middels grote overheidssubsidies. Waren die er niet geweest, was het merk dik in de min geëindigd. 

Het derde submerk van Chery, Karry, blijft zich louter op bestelauto’s focussen. Om de keuze voor de klant overzichtelijker te maken, schroeft Chery het modellenaanbod terug tot 11 of 12 auto’s, meldt China Car Times.

De ambitie van Chery is om in 2020 een ‘world class’ merk te zijn, dat wereldwijd kan meedoen met de grote jongens. Een onderdeel daarvan is de introductie van een nieuw platform, iAuto genaamd, waarvan de Chery Alpha 7 – voorheen A4 – het eerste concrete resultaat is.

Sinds vorig jaar bouwt Chery in China middels een 50:50 joint venture auto's voor Jaguar Land Rover en de fabrikant is samen met Israel Corporation eigenaar van het jonge merk Qoros.     

Bekijk 14 foto's in groot formaat