Er zijn van die auto's die maar geen afscheid kunnen nemen. De Pagani Zonda is er daar één van, maar voor de Italiaanse exoot lijkt het einde nu toch echt in zicht.

De inmiddels legendarische Pagani Zonda wordt te pas en te onpas in een uniek jasje gehesen. Goed voorbeeld doet goed volgen, want ook Bugatti grijpt elke gelegenheid aan om van z'n Veyron een speciale editie op een beursvloer te parkeren. Toch hebben we hier, als het aan Pagani ligt, écht de allerlaatste serie van de Zonda voor ons.

De Huayra heeft het plekje van de Zonda eigenlijk al opgeëist, maar de Zonda heeft zich blijkbaar stevig vastgebeten in z'n oude stekkie. Deze Zonda Revolucion moet een knallend einde aan z'n 14 jaar lange carrière maken. De extreme Italiaan is gebaseerd op de al niet malse Zonda R. Het AMG-blok krijgt er 50 pk bij, waardoor de supercar nu 800 pk uit z'n 6.0-liter V12 perst.

Ook het koppel neemt toe, en wel van 710 naar 730 Nm. Een lichtgewicht monocoque houdt het totaalgewicht met 1.070 kilo gelijk aan dat van de 'normale' Zonda R.

Schakelen

Schakelen gaat via een automatische sequentiële zesbak, schakeltijden zijn gereduceerd tot 20 milliseconden. Bosch heeft een speciaal tractiecontrolesysteem ontwikkeld met maar liefst 12 standen. Ook het ABS-systeem is nog eventjes onder de loep genomen.

Om de exoot soepeler door de wind te laten snijden is de aerodynamica op een aantal vlakken aangescherpt. Hij krijgt wat extra koolstofvezel op de motorkap en een koolstofvezel stabilisator aan de achterzijde.

Pagani heeft bij de Formule1 een beetje leentjebuur gespeeld, de Revolucion krijgt namelijk een DRS (Drag Reduction System) op z'n achterspoiler, waarmee de hoogte van de taartschep handmatig is in te stellen via een knopje op het stuur.

Downforce

Ga je erg hard, dan wordt er minder downforce gegenereerd, duik je de bocht in dan zal-ie juist méér neerwaartse druk opwekken. Wie de DRS-knop twee seconden ingedrukt houdt, geeft de DRS-controle over aan de Revolucion. Niemand minder dan Brembo levert een set CCMR-remschijven van formaatje pizzabord. Ze zijn efficiënter bij lagere temperaturen en zorgen voor een dosis extra remkracht.

De levensduur van de schijven moet zelfs vier keer zo lang zijn als het setje op z'n rustigere broertje, voor zover daar sprake van is.

Wie een beetje is uitgekeken op z'n Zonda R en toe is aan iets nieuws, moet haast maken. Vier van de vijf Revolucions zijn al verkocht, en dat met een prijskaartje van minimaal 2,2 miljoen euro. Horacio Pagani is uiteraard trots op de Revolucion, hij labelt hem 'de extreemste en snelste Pagani ooit' die ongetwijfeld alle fans 'zal verbazen'.

Bekijk foto's van de Pagani Zonda in groot formaat